Det er nu, I skal holde første møde og beslutte, hvordan og hvor tit, I vil mødes, og fordele opgaver imellem jer i bestyrelsen.
Nye medlemmer af jeres afdelingsbestyrelse bliver automatisk inviteret til en introduktionsaften sammen med andre nye bestyrelsesmedlemmer i Plus Bolig. Vi opfordrer alle til at deltage og dermed blive klædt godt på til arbejdet i afdelingsbestyrelsen.
I kan desuden bede Plus Boligs administration om et informationsmøde for jeres bestyrelse alene. Det kan for eksempel være i forbindelse med et af jeres første bestyrelsesmøder. På den måde kan I få svar på både generelle og afdelingsspecifikke spørgsmål. Vi vil anbefale, at I på dette møde også får en overordnet gennemgang af afdelingens budget.
På jeres første bestyrelsesmøde vil vi anbefale, at I gennemgår og beslutter følgende:
- I skal lave en forretningsorden for jeres møder i afdelingsbestyrelsen. ’Forretningsordenen’ er en slags køreplan og regelsæt for jeres møder. Selv om det lyder meget formelt, så er det en stor hjælp, at I sammen har godkendt en forretningsorden. I kan hente skabelon her.
- Hvis afdelingsmødet ikke har valgt en formand til bestyrelsen, skal I gøre det nu.
- Lav en mødekalender, som I er enige om. På den måde, kan I alle planlægge jeres tid, og I kan dele datoerne med beboerne i jeres afdeling.
- Aftal, hvem der er sekretær og har ansvaret for dagsordener og referater. I kan bruge skabelonerne her.
- Aftal, hvordan I vil sikre en god kontakt til beboerne i afdelingen. Ud over dagsordener og referater, kan I overveje at udsende et nyhedsbrev, og I kan tilbyde, at beboere kan træffe jer på bestemte tidspunkter.
- Hvad skal I arbejde med i årets løb? Der er sikkert flere forskellige ting, som optager jer. Der er også forskellige årsager til, at I hver især har meldt jer til bestyrelsesarbejdet. Derudover kan der være emner, som er vigtige for andre beboere eller som er aktuelle i Plus Bolig-regi. Husk, at I er repræsentanter for alle beboere, og tænk over hvordan i prioriterer jeres tid bedst, så I kommer omkring alle emner. Lav en bruttoliste over de emner, I gerne vil arbejde med i denne bestyrelsesperiode, og lav derefter en prioritering.
Tjekliste:
- Gennemgå og godkend forretningsordenen for jeres bestyrelsesmøder
- Tilmeld nyvalgte medlemmer til infoaften
- Lav procedure for dagsordener og referater
- Lav mødekalender for resten af året
- Fordel opgaver imellem jer
- Lav en liste over emner, I gerne vil arbejde med