Et forløb – vi alle skal lære af
Gennem de seneste år har Plus Bolig som organisation, og hver enkelt medarbejder samt vores beboerdemokratiske ledelse været under et ekstraordinært pres.
Et pres, som i lange perioder har fjernet fokus fra det, vi i virkeligheden brænder for og har fået som opgave: At være en nonprofit, almen boligorganisation som alene skal varetage beboernes interesser og opføre og udleje boliger, som helt almindelige mennesker kan bo i.
Baggrunden er en årelang konflikt, hvor afdelingsbestyrelserne i fem af vores boligafdelinger (1013 Mariendal (tidl. Præstemarken), 1029 Hostrup Have, 1056 K. Christensensvej, 1058 Agertoften og 1063 Clementsvej) har fremsat beskyldninger og påstande om Plus Boligs mange fejl og endda ulovlige fremfærd.
Det er sket gennem artikler i dagspressen, via langt mere end hundrede klager til Tilsynet for alment byggeri i Aalborg Kommune samt til Social- og Boligstyrelsen og i egne nyhedsbreve. Og sekunderet af mere eller mindre officielle rådgivere.
Der har været tale om en mængde af klager og krav om redegørelser, som har haft et omfang og et sammenfald, der minder om en koordineret kampagne, der har påført Plus Bolig (de resterende 92% af alle husstande) en række ekstraordinære økonomiske byrder og et helt usædvanligt ressourcetræk i administrationen samt et psykisk belastende arbejdsmiljø for alle medarbejdere.
De ekstraordinære udgifter til administration, advokat og revisor – alene på grund af de fem afdelingers klager og påstande om ulovligheder – er pr. 31. december 2023 opgjort til kr. 1.220.658.
Foruden de fem afdelinger har direktører fra to af Aalborgs andre almene boligorganisationer også over for Tilsynet fremført flere kritikpunkter om Plus Bolig. Den ene i sin egenskab af midlertidig forretningsfører for de fem afdelinger, den anden som direktør i et af de boligselskaber, der har ytret interesse for at overtage nogle af de fem afdelinger.
Derudover har organisationen, Danske Lejere, udbredt udokumenterede påstande om, at Plus Bolig har problemer i flere afdelinger.
Der er ikke noget at sige til, at mange været i tvivl om, hvorvidt Plus Bolig var og er et kriseramt boligselskab.
Et billede og en virkelighed, som ingen af os, der har vores daglige gang – enten som medarbejdere eller som beboervalgte repræsentanter i organisationsbestyrelsen – kan genkende.
Ikke desto mindre nåede vi i efteråret 2023 helt derud, at Social- og Boligstyrelsen – på baggrund af de mange klager og påståede problemer – bad Aalborg Kommune (Tilsynet) om en redegørelse for forholdene i Plus Bolig.
I begyndelsen af 2024 modtog vi først Tilsynets redegørelse og siden Social- og Boligstyrelsens svar på redegørelsen. Overordnet er det en afvisning af de påståede kritiske forhold.
Specifikt omkring Plus Boligs økonomi skriver Tilsynet i sin redegørelse:
På baggrund af besvarelserne af de stillede spørgsmål ser kommunen ikke, at der er behov for yderligere eksterne undersøgelser af Plus Boligs økonomi.
Der har desuden ikke tidligere været kritiske udtalelser i forbindelse med revisionen af boligorganisationens årsregnskaber, ligesom der ikke i forbindelse med de afholdte styringsdialogmøder er kommet forhold frem, der indikerer at boligorganisationens økonomi er kritisabel. Endelig skal det nævnes, at heller ikke Landsbyggefonden har haft bemærkninger til regnskaberne.
Og i brevet fra Social- og Boligstyrelsen konkluderes det blandt andet:
Social- og Boligstyrelsen har anmodet kommunen om at få undersøgt forholdene, og kommunen tilkendegiver nu over for styrelsen, at den finder forholdene tilstrækkeligt belyst, og at de rejste problemstillinger er besvaret i tilstrækkeligt omfang.
Selvfølgelig har Plus Bolig gennem årene lavet fejl. Derfor skal vi også lære af dette forløb. Vi har da også gennem de senere år skærpet en lang række politikker, arbejdsgange og procedurer.
Men vi er – efter den eksterne gennemgang af vores økonomi og mange klager – blevet bekræftet i, at den uro og den følgende usikkerhed, der har præget vores boligselskab i de seneste år, bunder i historiske uenigheder med de fem afdelingsbestyrelser.
Derfor beder vi også alle om at acceptere, at et mindretal ikke har eller får ret – blot ved at gentage usandheder eller gentage klager, som allerede er blevet afvist af de kompetente instanser.
Omfanget af klager – og nu tilbageviste påstande – har været ekstremt store og mange, og det har krævet mange ressourcer – internt – og omkostninger til eksterne rådgivere (blandt andet revisorer og advokater) at lave redegørelser, undersøgelser, dokumentation for ting, der enten har været helt efter bogen, eller hvor fejlene umiddelbart har været til at rette op.
Der er også lavet uhørt mange undersøgelser i de fem afdelinger, som afdelingernes beboere selv har betalt for. Undersøgelser, der er sat i gang af de siddende afdelingsbestyrelser som en del af tovtrækkeriet med resten af Plus Bolig.
Et gennemgående og typisk træk fra de fem afdelingsbestyrelser har været at så tvivl om, hvem der skal betale konkrete udgifter i afdelingerne. Udgifter, hvor loven ellers er klar og anviser, at det er afdelingerne selv, der skal betale regningerne.
Håndteringen af disse uhørt mange klager og påstande har kostet tid og penge, som er gået fra hele fællesskabet i Plus Bolig (og i de enkelte afdelinger), og man skal huske, at 92 % af Plus Boligs afdelinger ikke har delt det billede, som et lille mindretal har ønsket at tegne.
Vi vil – en gang for alle – slå fast, at Plus Bolig er en beboerdemokratisk, almen boligorganisation, som arbejder inden for gældende regler og lovgivning.
Alle er velkomne til at bo og være en del af vores fællesskab i Plus Bolig. Og vi har plads til uenighed og dialog. Men når beslutninger skal træffes, kan vi ikke gradbøje reglerne.
Organisationsbestyrelsen, Juni 2024
Hvordan kunne det komme hertil?
Der er tale om et langt forløb, der trækker tråde helt tilbage til fusionen, der skabte Plus Bolig. Et forløb, som har belastet beboervalgte repræsentanter og i særdeleshed vores medarbejdere, og som har trukket mange, mange ressourcer ud af vores fælles organisation.
Vi har her samlet udvalgte fakta i en tidslinje for at give et overblik og et indblik i en sag, der har været overvældende og har indeholdt enorme mængder korrespondance. Materialet er ikke fyldestgørende, men efter vores bedste evne indeholder det de centrale nedslag i forløbet.
Nedenstående kronologiske gennemgang er senest opdateret 27. juni 2024: