Pas på det gode naboskab
Sund fornuft og et smil – så er I godt på vej.
Et godt naboskab handler om meget mere end husorden. Det handler også om trivsel og om de daglige møder med dine naboer, genboer og alle andre i afdelingen.
Vi bor ofte mange mennesker tæt sammen, og du kan undgå at ’støde’ dig på andre. Enten går du over deres grænser – eller modsat. Derfor skal vi alle tage hensyn til hinanden og respektere vores forskelligheder.
Der skal ikke så meget til: Sund fornuft, omtanke og velvilje baner vejen for den gode stemning i afdelingen. Og det hele begynder, når vi hilser på hinanden på trappeopgangen eller på parkeringspladsen.
Vi har samlet en række gode råd, der forebygger nabokonflikter.
Lær din nabo at kende
Hils på dine naboer og vis interesse for dem, der bor omkring dig. Det gør det nemmere at tale sammen og undgå en konflikt. Når du og dine naboer kender hinanden, øger det også sandsynligheden for, at alle tager lidt mere hensyn.
Tænk over, om det er kampen værd
Stædighed øger risikoen for konflikter. Nogle holder på deres ret, koste hvad det vil. Det kan forhindre en god snak og gør det sjældent nemmere at finde løsninger. Inden du sætter dig til tasterne og klager over din nabo, bør du overveje, om det er kampen værd.
Sig noget, sig det pænt, og undgå en konflikt
Vi er alle forskellige, og vi lever forskelligt. Derfor kan der opstå situationer, hvor du som beboer er utilfreds med en anden beboers adfærd eller andre forhold. De færreste ønsker bevidst at genere andre og er måske ikke klar over, at der er et problem.
Henvend dig derfor til din nabo, inden din irritation bliver for stor. Det er vigtigt at sige fra, så længe du gør det pænt. De fleste er villige til at vise hensyn, når vi taler sammen i en ordentlig tone.
Vis hensyn – fortæl naboen om dine planer
Det er en god skik at tage hensyn til dine naboer. Skal du lave noget, der larmer, er det en god idé at informere dine naboer. Planlægger du for eksempel at holde en fest, så hæng en seddel op i opgangen. Så ved naboerne, at der bliver lidt mere larm end normalt.
Er du i tvivl, så læs din husorden, eller spørg din afdelingsbestyrelse om reglerne.
Find din afdeling
Måske er jeg selv skyld i konflikten?
Det er svært at erkende, at man selv bærer en del af skylden, når en konflikt udvikler sig. Det kræver selvindsigt, og det kræver, at man kan styre sine egne følelser. Inden du klager over din nabo, så kig på dig selv og prøv at se, om der er noget, du kan gøre anderledes.
Konflikter løser man bedst ved at lytte til hinanden og ved at indgå et kompromis, begge parter kan leve med.
Få hjælp af Plus Boligs beboerrådgiver
Det er frustrerende at være uvenner med sin nabo. Er situationen låst fast, og kan I ikke tale sammen, er der hjælp at hente hos vores beboerrådgiver.
Beboerrådgiveren træder ind som konfliktmægler og støtter og vejleder beboerne gennem processen. Begge parter bliver hørt, og ved en fælles indsats bliver der fundet en god løsning, som begge parter kan leve med.
Til dialogmøderne sidder du sammen med din nabo og beboerrådgiveren i rolige rammer og snakker om de udfordringer, der plager jer. Her får alle parter mulighed for at dele deres synspunkter og blive hørt i deres bekymringer. Vi ønsker at skabe et rum, hvor vi kan lytte til hinanden og arbejde sammen i stedet for mod hinanden.
Vi har god erfaring med dialogmøderne, så tøv ikke med at række ud til os!
Du kan kontakte beboerrådgiveren her.
Kan I ikke finde en løsning, kan du klage til Plus Bolig
Oplever du, at det er umuligt at finde en fælles løsning, og at problemerne fortsætter, kan du indsende en klage til Plus Bolig. At klage over en nabo bør dog altid være sidste udvej.