Her finder du svar på de spørgsmål, vi oftest får i Plus Bolig
Plus Bolig er en del af Bo I Nord, som er en fælles venteliste, der giver adgang til vores og seks andre boligselskabers boliger.
Prisen for at stå på venteliste er 200 kroner om året, hvilket giver dig adgang til at søge blandt 14.000+ boliger i Aalborg og omegn.
Din placering på ventelisten udregnes efter din anciennitet, som bestemmes af, hvor længe du har stået på venteliste, og ikke hvornår dine boligønsker er tilføjet.
Vil du søge en af vores ledige boliger kan du kontakte os direkte på telefon: 96 31 41 51 eller mail: info@plusbolig.dk og høre mere. Er du ikke i forvejen medlem af Bo I Nord, kræver det, at du indmeldes, før vi kan lave en lejekontrakt til dig.
Ja, du kan søge boligstøtte (boligsikring) gennem borger.dk, hvis du opfylder indkomst- og boligstørrelseskrav.
Støtten afhænger af din økonomi og husstandens størrelse.
Ved akutte skader uden for vores åbningstid skal du kontakte BELFOR på tlf.: 44 54 37 53
Vagtcentralen er åben 24 timer i døgnet, 365 dage om året.
Akutte skader kan eksempelvis være:
- Ingen vand, el eller varme i boligen
- Hærværk og indbrud gennem terrassedøre, vinduer og døre
- Stoppet toilet
- Større vandskade som følge af rørbrud eller skybrud
- Ingen vand, el eller varme i fælleslokaler til et beboerarrangement
- Uhensigtsmæssig varme fra radiator
I en almen bolig varierer reglerne for husdyrhold fra afdeling til afdeling. Nogle dyr er tilladt uden tilladelse, andre kræver tilladelse eller er forbudt.
Beboerne beslutter på det årlige afdelingsmøde, om husdyr er tilladt, og reglerne skrives i husordenen.
Akvariefisk og stuefugle kræver som regel ikke tilladelse, da de normalt ikke generer naboerne.
Du skal betale den første husleje, inden du flytter ind. Praktisk info om betaling får du sammen med lejekontrakten fra Plus Bolig.
Vi anbefaler at tilmelde huslejen til betalingsservice for automatisk betaling.
Ved indflytning kan boligen være normalistandsat (A-ordning) eller ej (B-ordning), valgt af beboerne på afdelingsmødet.
Ved A-ordning er boligen nymalet, men du står selv for vedligeholdelse og deler ved fraflytning udgifterne til normalistandsættelse, hvor du optjener rabat over tid. Ved misligholdelse betaler du altid fuldt.
Ved B-ordning er boligen ofte ikke istandsat, og du betaler månedligt til vedligeholdelse.
Ved kontraktindgåelse accepterer du at blive tilmeldt el fra Jysk Energi.
Hvis du ønsker anden el-leverandør, skal du blot sørge for at tilmelde dig et andet sted inden indflytning.
Du afregner dit elforbrug direkte med din el-leverandør.
Ved spørgsmål vedrørende el, skal du kontakte din el-leverandør.
Du underskriver din lejekontrakt digitalt.
Når du har accepteret tilbuddet på din bolig, får du tilsendt en mail med et link til din lejekontrakt samt øvrige praktiske informationer.
Du skal underskrive lejekontrakten digitalt på din computer eller telefon, og du skal bruge dit Nem-ID, når du underskriver.
Når du har underskrevet kontrakten, kan du gemme din egen kopi.
Du finder også en kopi af din kontrakt på MinSide.
Du skal betale et beboerindskud ved indflytning, som fremgår af dit boligtilbud og lejekontrakt.
Du kan søge om indskudslån, som udbetales direkte til Plus Bolig, så du slipper for at betale beløbet selv ved indflytning. Lånet tilbagebetales, men der er som regel ingen renter eller afdrag de første 5 år.
Din adresse flyttes ikke automatisk, du skal derfor selv melde flytning.
Du skal melde flytning til folkeregistret senest 5 dage efter du er flyttet ind i din nye bolig.
Husk også at sætte navn(e) på din nye brevkasse.
Hvis du ønsker at opsige din bolig (eller et andet lejemål hos Plus Bolig), skal du aflevere en skriftlig opsigelse til os.
Opsigelsen med gyldig underskrift kan enten scannes og sendes elektronisk, sendes pr. post eller afleveres personligt hos Plus Bolig.
Er du ikke beboer hos Plus Bolig, har vi tre fælleslokaler, som er mulige at leje til dit næste arrangement.
Det er Mariendal, Doravej og Scheelsmindevej/Vegavej.
Hvis du vil klage, enten over Plus Bolig eller over andre beboeres overtrædelse af husorden, skal det ske skriftligt via MinSide.
Sådan gør du:
- Login på MinSide
- Klik på "Mine henvendelser"
- Klik på "Opret henvendelse"
- Klik på den type henvendelse, du ønsker at oprette og udfyld dernæst de ønskede informationer
Der kan være flere grunde til, at du ikke modtager boligtilbud:
- Lang venteliste: Mange afdelinger har høj efterspørgsel og lang ventelister. Jo længere tid du har stået på venteliste, desto bedre er dine chancer.
- Boligønsker: Hvis du har snævre ønsker til boligtype, størrelse, pris eller område, kan det begrænse antallet af relevante tilbud for dig. Overvej at justere dine ønsker for at øge dine muligheder.
- Aktiv status: Tjek om du står som aktiv boligsøgende og ikke i bero på din profil. Du skal være aktiv i systemet for at modtage boligtilbud.
Placeringen på ventelisten ændrer sig, når:
- Ansøgere foran dig stiller sig i bero
- Ansøgere foran dig skifter fra bero til aktiv
Det er svært at definere ventetiden på en bolig, da den afhænger af, hvor mange som flytter, og hvor mange som er aktivt søgende.
Ventetiden på vores boliger varierer og afhænger af flere faktorer – som boligtype, størrelse, beliggenhed og hvor mange der søger samme bolig. I populære områder og boligtyper kan ventetiden være flere år, mens der i mindre efterspurgte områder kan være kortere ventetid.
Boligen defineres som misligholdt, når den er skadet eller forringet på grund af:
- Forkert vedligeholdelse, hvis der for eksempel ikke er malet korrekt
- Manglende vedligeholdelse, hvis lakken for eksempel er slidt af gulvene, og der ikke er genlakeret
- Forkert brug, hvis dørkarme for eksempel er gnavet i stykker af en hund
- Uforsvarlig adfærd, hvis der for eksempel er sket uheld eller hærværk i boligen
Jf. Almenlejelovens § 25 stk. 4 hæfter lejeren for 100% af istandsættelsen som følge af misligholdelse.
Stk. 4. Lejeren skal uanset reglerne i §§ 26 og 27 afholde samtlige udgifter som følge af misligholdelse, hvorved det lejede er forringet eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand eller andre, som lejeren har givet adgang til boligen.
Vi modtager ikke kontant betaling på vores kontor.
Gå i stedet i banken med dine kontanter, så du kan betale med kort inde hos os.
Aconto er en afregningsform, der blandt andet bruges inden for boligudlejning – både privat og alment.
Lejer betaler forud for varme og vand med et fast månedligt beløb, og senere opgøres det faktiske forbrug. Det sker en gang om året, hvor der udarbejdes et forbrugsregnskab, der viser, om forbruget har været større eller mindre, end det acontoindbetalingerne har taget udgangspunkt i.
Har acontoindbetalingerne været for høje, får du penge tilbage – har de været for lave, forlanges tillægsbetaling ved den første lejebetaling, der skal finde sted, når der er forløbet 1 måned efter, at du har modtaget regnskabet.
Fejl- og mangellisten består af de observationer, du gør dig, når du vurderer standen af den bolig, du overtager.
Din fejl- og mangelliste skal dels redegøre for de ting, du ønsker udbedret inden indflytning, dels bør den redegøre for ting, du ikke vil eller skal tage ansvar for, når du flytter fra lejemålet igen.
Med andre ord er fejl- og mangellisten din sikkerhed for ikke at komme til at hæfte for reparationer eller udbedringer, du ikke med rette kan holdes ansvarlig for.
Listen skal efter loven afleveres til Plus Bolig senest 14 dage efter overtagelsen af lejemålet.
Beboerindskud og depositum minder om hinanden og er begge beløb, der betales, når man flytter ind i en lejebolig. Beboerindskuddet er beregnet af den oprindelige byggesum og bruges i almene boliger, mens depositum typisk bruges i privat udlejning. Du skal altså ikke betale depositum, når du flytter ind hos Plus Bolig – kun beboerindskud.
Du får dit beboerindskud tilbage, når du fraflytter din bolig, medmindre der er skader på boligen, hvor du skal betale reparationen, eller hvis du skylder Plus Bolig penge.
Ja, du kan ændre din status fra "aktiv" til "bero". Du vil dermed ikke modtage boligtilbud, mens du fortsat optjener anciennitet.
Du vil som udgangspunkt modtage din forbrugsopgørelse over vand- og varmforbrug i september måned hvert år.
Har du betalt mere, end hvad du har brugt, får du en tilbagebetaling, som betyder, du skal have penge tilbage. Dette beløb bliver fratrukket i huslejen for oktober.
Har du betalt mindre, end hvad du har brugt, får du en efterbetaling, som betyder, du skal skal af med penge. De ekstra penge bliver lagt oveni huslejen for oktober. Er din efterbetaling over 1.000 kr., deles den ligeligt over oktober og november.
På regnskabet fremgår også et nyt acontobeløb. Det nye beløb bliver opkrævet første gang pr. 1. november.
Hos Plus Bolig regulerer vi acontobetalinger for at forsøge at undgå, at du står med en stor efterregning senere.
Hvis dit tidligere acontobeløb ikke passer til dit reelle forbrug, så regulerer vi dit acontobeløb ved regnskabsårets afslutning.
Du betaler kun for dit eget forbrug af vand og varme, og altså ikke for andre beboeres forbrug.
Det kan skyldes boligens størrelse, din husstands forbrug eller det acontobeløb, I betaler.